Fragment de pintura mural Servei d’Arqueologia Municipal de València (SIAM)

Fragment de pintura mural amb escena nilòtica descobert a la domus anomenada de Terpsicore. Apareix la part inferior d’una túnica que gairebé amaga un cocodril situat darrere. Aquest té la boca oberta i mostra les dents alhora que aixeca la pota davantera esquerra en actitud amenaçadora.

Per sota de la túnica un rètol amb lletres gregues de color blanc sobre el fons vermell del fresc diu: ΑΙΓΥΠΤΟ(Σ) Egipte.

Tipus de peça: PinturaData: Segle II dC. – segona meitat

Lloc de troballa (nom llatí): Valentia

Lloc de troballa (nom actual): València

Lloc de conservació: Magatzems del Servei d’Arqueologia Municipal de València (SIAM).

Núm. inv. 0/590.

Discussió

Segons els arqueòlegs, un altre panell sembla representar Mauritània Caesarensis, per la qual cosa tots dos havien de pertànyer a un mural amb les personificacions de les províncies de l’Imperi. Per tant, aquesta personificació d’Egipte, el símbol de la qual és el cocodril, no té relació amb les expressions dels cultes nilòtics a Hispània, encara que és un testimoni singular dels aegyptiaca peninsulars.

Referències:

-I.López García et alii, Hallazgos arqueológicos en el Palau de les Corts, Corts Valencianes, Valencia, 1994.

-I.Boissel, L’Égypte dans les mosaïques de l’Occident Romain: images et représentations (de la fin du IIe siécle avant J.-C. au IVe siécle après J.-C) , Thèse de Doctorat, Université de Reims Champagne-Ardenne, 2007.

Categories: General