Còpies, rèpliques, reproduccions. Eines d’aprenentatge | |
Lexic:
|
Museu de Montserrat |
Disposar de maquetes o models a escala d’edificis, ha estat un recurs que recolzant el discurs didàctic permetia visualitzar aquest quan els viatges o els medis d’informació gràfics no eren l’abast de tothom. A finals del segle XIX i primers del XX, el dibuix fou una de les eines mes freqüents de coneixement, en les adjuntes imatges podem veure dibuixos realitzats per en David Roberts cap els anys 1838-39, així com el reflectit a la “Description de l’Egypte” realitzat per els científics artistes, tècnics i gravadors, acompanyants de Napoleó en la seva campanya a Egipte del anys 1800. Maqueta del temple d’Edfu, propietat del fons Museu de Montserrat |
|
Aquesta és la replica que posseeix el Museu de Montserrat de la magnífica obra d’art comunament coneguda com “l’alcalde de poble”, en àrab Sheikh el-Balad.Així va ser com li van posar, de manera espontània, els obrers que el 1860 treballaven sota ordres d’Auguste Mariette en les excavacions arqueològiques de Saqqara, ja que la imatge els recordava enormement a les de l’alcalde de la seva localitat. En realitat, el personatge retratat era un cap de Sacerdots Lectors, nascut a Egipte durant l’Imperi Antic i l’autèntic nom va ser Kaaper. L’original es troba l’EGYPTIAN MUSEUM OF CAIRO
|
|
Copia de l’anomenat “Cap Verd de Berlin” es el bust curt d’una estàtua d’un sacerdot, que podem veure al MDM. Les característiques de l’escultura de finals del període, incloent-hi la perfecta representació de la cara i el delicat polit de la superfície poden veure’s clarament aquí. Aquest cap d’una estàtua d’un home envellit, també revela un caràcter reservat, intel·ligent, experimentat i amb forta determinació. Altres dades, com el nom o títols, per desgracia no es coneixen, no obstant el cap rasurat denota que es una representació d’un sacerdot. En antigues guies del museu alemany, diu que es tractava de Dario I. “Car Verd” de Berlín
|
|
Aquest bust replica l’existent en el Staatliche Museen zu Berlin , Ägyptisches Museum und Papyrussammlung , és de les més fidels còpies existents al Museu de Montserrat.
El Museu Berlines, posseïdor de l’original, ens indica que es tractaria d’un: Bust d’un rei
|
|
Escriba assegut, amb un papir col·locat sobre les seves cames. Dinastia V. Aquest l’escriba sedent, el trobem al Museu del Caire, a diferencia de la replica que posseeix el Museu de Montserrat, es policromat. La petita estàtua està feta en calcària pintada i amb els ulls incrustats.
L’original es troba l’EGYPTIAN MUSEUM OF CAIRO
|
|
Copia lliure d’un fragment de relleu policromat existent a la tomba mastaba numero 60, propietat de Ti, localitzada a la necròpolis de Saqqara, a la ribera occidental del Nil a Menfis. L’artista ha escurçat l’alçada de l’original, concentrant els motius l’abast del observador. Al mateix temps la versio del Museu de Montserrat no es policromat. |
|
El Museu de Montserrat, disposa d’aquesta escultura però reproduint nomes el bust de l’estàtua original, que va ser creada de cos sencer (mig exempt), original que podem trobar al Museo delle Antichità Egizie.
El rei Ramsès II
|
|
Aquest bonic mural que posseeix el Museu de Montserrat, representant una escena de pesca al Nil, és una còpia lliure del mural existent en la Tomba de Nakht, numerada com TT52 en Sheikh Abd el- Qurna una necròpolis de la riba oest del riu, a Luxor. L’artista reprodueix en aquesta presa parcial amunt d’una base de lotus un esbart d’aus, ho fa ometent les parts deteriorades i mantenint el conjunt estètic. L’original es troba a la paret posterior dreta del vestíbul de la tomba, tractant-se d’escenes de caça , pesca i de verema. En la primera pintura l’esposa de Najt, Tawi, sosté un petit ocell. Després hi ha una escena doble, amb bandades d’ocells alçant-se. Nakhjt és retratat amb la seva dona i dos fills petits en un vaixell de papir, agafant un bastó de caça. La següent escena és també un doble registre. El registre superior mostra als camperols recollint raïm, mentre que altres el premsen per obtenir-hi vi. En el registre inferior la captura d’aus és realitzada arrossegant una xarxa, mentre que uns altres es dediquen curosament a plomat i neteja de les aus. |
|
Cap de Nefertiri, contemporàni a Amenhotep IV / Amenophis / Naferkheperure / Akhenaton, els ulls i les celles estan vuits, encara no han rebut el toc final de l’artista: l’hi manquen els inserts de vidre de roca. L’escultor va realitzar un treball magistral en els llavis i els pòmuls de la reina, encara que el nas es trencat, això no malmet el aspecte solemne representat. L’original es troba l’EGYPTIAN MUSEUM OF CAIRO Número d’inventari: JE 45547
|